Cum să mergi cu o maşină cu motor Diesel

Mulţi îşi cumpără maşini Diesel pentru a face economie la banii de combustibil şi chiar la preţul de cumpărare, însă nu mulţi ştiu că un motor Diesel trebuie menajat şi că are anumite limite care pot creşte durata de viaţă a motorului.

Pornirea motorului:

La pornire motorul Diesel diferă foarte mult de cel pe benzină, perioada de aşteptare până la pornirea de pe loc fiind diferită. Astfel dacă la motorul pe benzină este indicat să aşteptăm câteva minute pentru încălzirea componentelor, la motorul Diesel plecarea se poate face după 30 de secunde, atunci când se opresc bujiile incandescente.

La motoarele mai moderne este indicat ca iarna să se plece imediat după pornirea motorului, pentru ca, componentele să se încălzească uniform. Iarna nu este indicată staţionarea după plecarea de pe loc cu motor rece, şi nici depăşirea a 2000 de RPM(rot/min), accelerarea făcându-se treptat, niciodată brusc.

Mersul maşinii:

La motorul Diesel, cel mai indicat este să se meargă în turaţia de cuplu a maşinii, adică atunci când dezvoltă cea mai mare forţă şi consumul este minim. De exemplu la un 1.9 TDI cu o turbină cu geometrie variabilă, turbina intră pe la aprox 1500RPM, ceea ce înseamnă că va dezvolta cuplul maxim de cca 310/1900RPM.

De asemenea nu este indicat să mergeţi cu motorul subturat, deoarece există riscul de a înfunda turbina. În cazul în care motorul este subturat nu este indicată accelerarea bruscă, ci treptată până intră turbina. În treptele inferioare(1 şi 2) accelerearea se face uşor, în treptele superioare(3,4,5,6) fiind de preferat o accelerare mai promptă.

Oprirea motorului:

Metoda opririi motorului Diesel este foarte importantă deoarece din cauza turbinei în interior se dezvoltă temperaturi foarte mari, care scăzute brusc pot dăuna componentelor.

Un motor Diesel nu trebuie oprit niciodată brusc, înainte de oprire, deplasarea cu maşina făcându-se la relanti într-o treaptă superioară de viteză pentru a răci treptat turbina, astfel evitându-se îndoirea axului turbinei sau blocarea acestuia.

 

Sper că v-a fost de folos articolul.

 

5 Comments

  1. Bun articolul. Eu la diesel la treptele superioare de viteza schimb pe la 2500 rmp iar cand am ajuns la destinatie mai las motorul sa functioneze la relanti cateva secunde!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.